Niels Brock, Learning Hub

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Aktiviteter

Journal

Aktiviteten Journal kan bruges til de mindre opgaver/øvelser i undervisningen

Didaktisk/pædagogisk anvendelse

Når eleverne arbejder med skrivning også i fag, hvor der ikke er skriftlighed, understøtter det deres læring. Der er mange elever, der ikke rækker hånden op når der er klassedialog i forbindelse med gennemgang af mindre opgaver/øvelser. Eleverne kan fx i noteform skrive deres overvejelser for løsning af en opgave ind i en Journal. Ved at alle eleverne skal skrive i deres Journal sikres det, at alle er blevet aktiveret i den enkelte sekvens. Samtidig får du som underviser også et større indblik i den enkelte elevs faglige niveau.

Lav en klar forventningsafstemning med dine elever i forhold til, hvordan og hvor meget de skal skrive i den enkelte Journal for hver opgave. Hvis det er i ren noteform, så er det nok, at feedbacken er kort, det kan være ved ‘Set’ eller ‘Godkendt/ikke godkendt’ indstilling.

Formålet ved Journalen er at aktivere alle eleverne ved de mindre øvelser i undervisningen og at du som underviser får et større indblik i elevernes faglige niveau rent mundtligt.

Forskellige eksempler:

  1. Eleverne får 30 min. til at lave en retorisk analyse af en tale, et digt, en artikel – så for at sikre alle eleverne bliver aktiveret, så kan der oprettes en Journal.
  2. Eleverne får 20 min. til at løse opgave 15.4 i en bog – så for at sikre alle eleverne bliver aktiveret, så kan der oprettes en Journal.

Step by step guide
  1. Klik på ‘Tilføj aktivitet eller materiale’
  2. Klik på Journal
  3. Skriv en titel på Journalen
  4. I tekstfeltet under ‘Emne’ kan du skrive til eleverne
  5. Under karakter kan du indstille Journalen til en ‘Godkendt/ikke godkendt
    1. Klik på ‘Point’ ud for Type og vælg ‘Skala’
    2. Under ‘Skale’ vælger du ‘Godkendt/ikke godkendt’
  6. Klik på ‘Gem og returner til kurset’