Grupper

Gruppevælger

Pædagogisk set anbefales ‘Gruppevælger’ til online klasser, fordi man kan præ-definere grupperne og indstille dem bl.a. til min. og max antal medlemmer og om de studerende skal kunne se, hvem der allerede er tilmeldt en gruppe.

Gruppevælger har flere indstillinger end aktiviteten ‘Simpelt gruppevalg’

Først opretter og vælger underviseren de grupper, som de studerende kan tilmelde sig via Gruppevælger

  1. Slå ‘Rediger’ og klik på ‘Administration’
  2. vælg ‘Mere …’  og Brugere > Grupper
  3. Vælg Opret Grupper manuelt eller Auto-opret
  4. Tilføj medlemmer til grupperne
  5. Opret en Gruppering, som grupperne til denne aktivitet bor i

Dernæst tilføjes aktiviteten Gruppevælger sådan:

  1. Klik på tilføj aktivitet/materiale vælg ’Gruppevælger’
  2. Udfyld navn og indstil hvilke grupper og eller gruppering der skal tilknyttes
  3. Gem og Vis

Tilknyt grupper til den opgave, hvor de studerende fx skal aflevere. Dvs. det er her du indstiller en opgave, sådan at en gruppe kan aflevere. Placer opgaven i samme sektion som ”Gruppevælger”

 

  1. Opret den opgave, hvor de studerende skal aflevere
  2. Vælg ”Indstillinger for gruppeaflevering”
  3. vælg JA til ”De studerende afleverer i grupper”
  4. vælg JA til ‘kræv gruppeaflevering’ så kan man kun aflevere hvis man er i en gruppe
  5. under gruppering vælges den gruppering, som man oprettede tidligere
  6. Under ”Almindelige modulindstillinger” vælg Gruppetilstand ”separate grupper”, for så er det nemmere at give feedback/karakter samlet til en gruppe adgangen
  7. Gem